W wielu firmach obowiązuje tak zwany strój roboczy. Pracownicy zobowiązani są więc do zmiany ubrania w miejscy wykonywania pracy. Takiej zmiany mogą dokonać w specjalne wyznaczonych pomieszczeniach – szatniach, w których pracodawca zobowiązany jest zapewnić szafki na przechowywanie ubrań oraz innych rzeczy prywatnych pracowników.
Obowiązki pracodawcy
Obowiązujące w Polsce przepisy z zakresu prawa pracy nakładają na przedsiębiorców szereg zobowiązań, które musi on spełnić w stosunku do swoich pracowników. Jednym z głównych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla swoich pracowników. W tym celu niezbędne jest wyposażenie ich w środki ochrony indywidualnej uzależnione od specyfiki danego stanowiska, ale też w odzież oraz obuwie ochronne pozwalające na bezpieczne wykonywanie obowiązków. W dużych zakładach, gdzie odzież robocza jest obowiązkowa, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia również przestrzeni, w której pracownik może swobodnie zmienić odzież oraz pozostawić rzeczy prywatne na czas pracy. Szatnie powinny być więc wyposażone w zamykane szafki pracownicze spełniające określone normy bhp.
Przepisy regulujące korzystanie z szafek pracowniczych
Wytyczne dotyczące korzystanie przed pracowników z szatni oraz szafek pracowniczych zostały zawarte w załączniku do Rozporządzenia Ministra pracy i polityki społecznej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W dokumencie tym wyróżniony trzy rodzaje szatni, do których zaliczamy szatnie odzieży własnej, szatnie wieszakowe, szatnie odzieży ochronnej i roboczej, szatnie podstawowe oraz szatnie przepustowe. Każda z tych szatni ma określone warunki powstania oraz ich wyposażenia w zależności od rodzaju w szafki pracownicze, stojaki wieszakowe, ławki czy szafki gospodarcze. We wspomnianych przepisach zostały wskazane wyjątki, w których pracownicy biurowi nie są zobowiązani do korzystanie z szafek, a przechowywać mogą odzież w specjalnie wyznaczonych miejscach w biurze.
Jakie wymogi muszą spełniać szafki pracownicze?
Szafy BHP powinny spełniać określone normy PN -75M-78711. Zgodnie ze wspomnianą normą szafka powinna mieć 1800 centymetrów wysokości i przynajmniej 480 centymetrów głębokości. Nasze szafki BHP dostępne są w różnych rozmiarach jeśli chodzi o ich szerokość, dzięki czemu możliwe jest ich dostosowanie do wielkości pomieszczenia oraz potrzeb przedsiębiorstwa. Ponadto spełniają wszystkie wymogi w zakresie wyposażenia w półki, przegrody dzielące oraz drążki na ubrania.